loading...
لایت مد - مد و لباس | دکوراسیون | آرایش و زیبایی | آموزش
سوتین

موم گرم کن خشابی DEPILATORY HEATER

لایت مد بازدید : 231 1394/03/31 نظرات (0)

ویژگی های عینک آفتابی مخصوص فصل تابستان

ویژگی های عینک آفتابی مخصوص فصل تابستان

استفاده از عینک‌های آفتابی  به‌عنوان یک ضرورت و حفظ سلامت چشم‌ها مطرح‌شده و محافظت چشم در مقابل نور شدید آفتاب و اشعه فرابنفش موجود در آن بسیار مهم است. استفاده از عینک آفتابی مناسب در شرایطی که نور آفتاب شدید است، باعث بهتر شدن دید و پیشگیری از صدمه به عدسی و شبکیه چشم می‌شود. استفاده از عینک‌های تقلبی نه‌تنها این خاصیت را ندارند بلکه سبب بسیاری از عوارض چشمی ‌می‌شوند که از آن جمله می‌توان، کاهش بینایی، آب‌مروارید و بیماری شبکیه را نام برد.

اما چرا باید عینک آفتابی استفاده کرد؟

نور شدید خورشید دارای اشعه ماورا بنفش است و این نور زمانی که زیاد با چشم در ارتباط باشد می‌تواند آسیب‌زننده باشد. اشعه ماوراءبنفش یا همان (UV) دارای سه نوع طول‌موج UVA،UVB و UVC است که اشعه «UVC» در لایه ازن جذب‌شده و به زمین نمی‌رسد ولی آن قسمتی که برای چشم مضر است UVB است که موجب سوختگی پوست و اثرات مضر روی چشم می‌شود. به‌طور مثال وقتی UVB به روی برف تابیده می‌شود، می‌تواند موجب کوری برگشت‌پذیر شود و برای ۱۲ تا ۴۸ ساعت بینایی خود را از دست دهد. دانشمندان بر این اعتقادند که تماس زیاد با اشعه UVB می‌تواند در مدت زیاد بیماری‌های برگشت‌ناپذیر، مانند آب‌مروارید، تغییر در مرکز دید و ناخنک چشم را فراهم آورد.

اشعه «UVA» بیشتر توسط عدسی چشم جذب می‌شود و مدرکی برای ضرر چشم وجود ندارد. اشعه‌ای که باید چشم را از آن مصون نگه داشت UVB است.

عینک‌ها باید حداقل ۹۸ درصد از UVA و UVB را جذب کنند. از طرفی دیگر عینکی که استاندارد نیست، بسیار مضرتر از عینک نزدن است، چراکه عینک آفتابی باعث می‌شود مردمک چشم ‌باز شود و اگر UV را جذب نکند، تمام اشعه‌های مضر به داخل چشم نفوذ می‌کنند.

در نور شدید، چشم احساس خستگی و کاهش دید رنگی می‌کند. درصورتی‌که چشم‌ها بدون محافظ هرروز برای ساعات طولانی در نور آفتاب به سر برد احتمال ابتلا به آب‌مروارید بسیار افزایش می‌یابد.

ویژگی های عینک آفتابی مخصوص فصل تابستان

توصیه‌های لازم در مورد انتخاب عینک آفتابی

افرادی که در حال اسکی کردن، حمام آفتاب گرفتن و کوهنوردی در ارتفاعات هستند باید حتماً از عینک آفتابی استفاده کنند. برای این‌گونه محیط‌ها عینک‌هایی لازم‌اند که فقط ۱۲ ـ ۸ درصد نور را از خود عبور دهند.

عینک‌های رنگی متمایل به سبز و قهوه‌ای به علت مختل کردن طیف رنگ، مضر هستند. البته برای افرادی که می‌خواهند به مدت طولانی رانندگی کنند، توصیه می‌شود از عینک‌های قهوه‌ای استفاده کنند، چراکه این عینک‌ها نور آبی آسمان را کاهش وحدت بینایی را افزایش می‌دهند، لذا برای مصارف روزمره توصیه به استفاده از این رنگ نمی‌شود.

اگر پشت فرمان می‌نشینید توصیه می‌شود که از عینک‌های آفتابی سبزرنگ استفاده نکنید چراکه تشخیص نور قرمز و زرد را مختل می‌کند و از این نظر مناسب نیستند. به‌عنوان یک اصل بدانید که بهترین رنگ برای عینک‌های آفتابی در وهله اول خاکستری و پس‌ازآن قهوه‌ای است.
شیشه‌های عینک آفتابی باید مقاومت کافی داشته باشد. پلی کربنات از همه مواد مقاوم‌تر است.

قاب عینک باید بزرگ باشد تا محافظت کامل در این خصوص صورت گیرد.

یک عینک آفتابی استاندارد عینکی است که وقتی آن را در مقابل یک صفحه طرح دار تکان می‌دهیم نباید صفحه موجدار تار و کج‌ومعوج دیده شود.

اگر می‌خواهید بدانید که تیرگی عینک آفتابی شما مناسب است یا نه در یک اتاق با نور معمولی با عینک آفتابی به آینه نگاه کنید اگر عینک آفتابی شما مناسب باشد نباید چشمان خود را ببینید.

کودکانی که برای ساعت‌های طولانی در زیر نور آفتاب در حال بازی کردن هستند باید از عینک‌های مخصوص خودشان استفاده کنند.

اگر در محل کار خود با اشعه‌ی زیاد در تماس هستید، عینک آفتابی جوابگو نخواهد بود لذا توصیه می‌شود عینک‌های متفاوت و مخصوص استفاده نمایید (برای مثال در جوشکاری و یا کار با وسایلی که تولید اشعه می‌کند عینک و یا محافظ‌های خاصی لازم است)

بعضی داروهای پوستی یا چشمی ‌حساسیت چشم‌ها را به نور آفتاب بیشتر می‌کند در صورت استفاده از این داروها (به‌عنوان‌مثال کسانی که از قطره‌های چشمی یا قرص داکسی سیکلین استفاده می‌کنند) باید حتماً از عینک آفتابی استفاده کنند.

عینک‌های آفتابی با شیشه‌های رفلکس که دارای پوشش آینه‌ای هستند برای مصارف اسکی یا کوهنوردی مناسب می‌باشند.

با توجه به هزینه‌های مختلف که روزمره متحمل می‌شوید خرید یک عینک آفتابی استاندارد نه تنها عملی درست و به جا بلکه ضروری است. بهای استفاده از عینک‌های تقلبی به خطر انداختن سلامتی چشم‌هایتان است.

برای تهیه عینک آفتابی بهتر است با یک چشم‌پزشک مشورت کنید و یا از یک اپتومتریست کمک بگیرید؛ و جهت خرید آن به عینک‌فروشی‌های معتبر مراجعه نمایید. با خرید یک عینک خوب به‌راحتی می‌توانید تا چند سال از آن استفاده کنید.

اگر دچار اختلال در بینایی هستید و از عینک طبی استفاده می‌کنید چنانچه مایل بودید می‌توانید از عینک‌های آفتابی مخصوص که بر روی عینک طبی قرار می‌گیرند استفاده نمایید و یا برای عینک طبی خود شیشه‌های فتوکروم و یا شیشه‌های رنگی سفارش دهید.

 

 

نحوه شناخت عینک استاندارد

«در لنز عینک‌های ارزان ماده‌ای به نام (Triace tate) است که فقط ۴۰ درصد از UV را جذب می‌کند و برای چشم بسیار مضر هستند بنابراین بهترین راه شناخت عینک‌های استاندارد، استفاده از دستگاه UV متر است که اغلب در عینک‌فروشی‌های معتبر یافت می‌شود.»

بدون استفاده از دستگاه «یووی متر» جهت شناخت استاندارد بودن عینک‌های آفتابی، تشخیص یک عینک آفتابی مناسب، حتی برای چشم‌پزشکان نیز سخت و غیرممکن خواهد بود.

گفتنی است این دستگاه باید UV عینک را از ۹۸‌درصد به بالا نشان دهد. همچنین گاهی علامت «۴۰۰ UV» در کنار برخی از عینک‌ها درج‌شده است که نشان‌دهنده قابلیت حفاظت علیه UVB است.

نمی‌توان هر عینک گران‌قیمتی را استاندارد قلمداد کرد و باید تمامی آن‌ها توسط دستگاه (یووی‌متر)‌ تست شوند.

خاصیت عینک‌های شیشه‌ای بدون نمره

در حال حاضر اکثر عینک‌های طبی و آفتابی به‌دلیل هزینه‌های بالای آن از شیشه‌ای تبدیل به تلق شده‌اند، ولی جالب است که بدانید اگر شیشه بدون شماره‌ای را جلوی چشمان خود بگذارید، باعث می‌شود ۹۸ درصد از UV توسط آن جذب شود. آنچه در انتخاب عینک آفتابی مهم است، این است که باید کل چشم توسط آن گرفته شود، بنابراین استفاده از عینک‌های کوچک که بیشتر برای زیبایی طراحی‌شده‌اند و هیچ پوششی ندارند، توصیه نمی‌شود.

عیـنـک آفتابی خوب باید شرایط زیر را داشته باشد:

  1. چشمان شما را در برابر اشعه ماوراء بنفش محافظت کند.
  2. چشمان شما را در برابر نور شدید خورشید محافظت کند.
  3. چـشمـان شما در برابر نورهای زننده و خیره‌کننده محافظت کند.
  4. وضوح و کنتراست را بهبود ببخشد.

یـک عیـنـک ارزان‌قیمت و بی‌کیفیت معمولاً مـزایای فـوق را در اختیار شما قرار نمی‌دهند بـلکه تنها از شدت نور می‌کاهد ولی اشعه ماوراءبنفش را حذف نمی‌کند. ازاین‌رو عنبیه چـشم به‌واسطه کاهش شدت نـور منبسط‌تر و بازتر شده و اجازه می‌دهد اشـعـه ماوراءبنفش بیـشتری به آن‌ها برسد که سبب آسیب به شبکیه چشم و در پی آن ابتلا به آب‌مروارید و حتی سرطان چشم می‌شود. بنـابـرایـن حتماً از عینک‌های آفـتـابی دارای حداقل حفاظت UV-400 بـا مارک‌های معتبر استفاده کنید.

 

پوشش‌های لنز

  • ultraviolet: این پوشش اشعه ماوراءبنفش را بلوکه می‌کند. حتماً هنگام خرید عـیـــنکی را انتخاب کنید که تا امواج ۴۰۰ نانومتر را حذف کرده و ۱۰۰ درصد امـواج ماوراءبنفش را بلوکه کند. برخی از عینک‌های آفتابی اشعه مادون‌قرمز را نیز حذف می‌کنند.
  • scratch-resistant: ضـد خـش بــروی پلاستیک‌ها اعمال می‌گردد چـون لـنـزهـای شیشه‌ای خودشان تقریباً ضد خش می‌باشند.
  • photochromic: لنزهای فتوکرومیک هنگامی‌که در معرض نور خورشید قرار می‌گیرند تیره می‌شوند. پوشش این لنـزهـا از تـرکیـبـات نـقره مـانـنـد کـلرید نـقـره و هـالـید نقره است. توجه داشته باشید که فتوکرومیک‌ها به نور مرئی واکنش نشان نمی‌دهند و تنها هنگامی‌که در معرض اشعه ماوراءبنفش قرار می‌گیرند،‌تیره می‌شوند از ایـن رو در داخـل اتومبیل به خاطر آنکه شیشه اتومبیل اشعه ماوراءبنفش را اجازه عبور به آن نمی‌دهد، بنابراین لنز فتوکرومیک تیره نمی‌شود. زمانی که نیاز است تا لنز تیره گردد گاهی اوقات به ۸ دقیقه می‌رسد.
  • flash یا mirroring: ایـن پوشش‌ها لنز را مـانـند آینه کرده و ۱۰ الی ۶۰ درصد بیشتر نور را کاهش داده و جذب می‌کند. می‌تواند از نقره -طلا و یا مس باشد. در ارتفاعات و برای برف وشن وآب مناسب است.
  • ar یا anti-reflective: پوشـشـی اسـت کـه ضـریب شــکسـتــی مــابـــیـن هـوا و شـیـشـه داشـتـه و شدت نـور بـاز تـابیده از سطح داخلی و خارجی لنز یکسان می‌گردد. در واقــع این پوشش سبب می‌گردد نـور بـیـشـتـری بــه چشم‌ها رسیـده در عـیــن حال که نور زننده را بسـیار کاهش می‌دهد و هــمچنین چشمـان شمـا نـمایـان تـر می‌گردد. بسیار مناسب برای رانندگی در شب.
  • polarization: امـواج نــور خــورشـیـد و یـا مـنابع نور مصنوعی مـانند لامپ ارتعاش یافـتـه و در تـمـام جـهـات پخش می‌گردد. در ایـن پوشش‌ها از مــواد استفاده شده که به طـور طـبـیـعی در یـک پـیـوند مـوازی در بـرابر هم ردیف شده‌اند. زمانی که نور به لنـز می‌تابد مانند یک فیلتر میکروسکوپی عمل کرده و امواج نوری را که با ردیف‌های مـوازی مطابقت داشته را جذب کرده و به مابقی اجــــازه عـــبور می‌دهد. بیـشتـرین نـور زننده از سـطـوح افـقی حاصل می‌گردند بنابراین این لنزها طوری تنظیم می‌شوند کـه امــواج انعکاس‌های یافته افقی را حذف می‌کنند و بـه شـمـا اجازه می‌دهد به سطوحی مانند آب، یخ و برف نگاه کنید

 

نکته مهمی که از همه مشاوره‌ها و پزشکان می‌توان استنباط کرد، استفاده نکردن از عینک‌های تقلبی و استفاده از عینک‌های مناسب در زمان مناسب است. سلامت چشم آنقدر مهم است که هزینه‌ای که برای آن متحمل می‌شوید شاید چندان اهمیتی نداشته باشد.


گردآوری و بازنشر:مجله زیبایی لایت مد

wWw.LiteMode.iR

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
بهترین های سایت

 مقالات آرایشی و بهداشتی

 آموزش آشپزی

 بخش مدل ها

 پزشکی و سلامت