loading...
لایت مد - مد و لباس | دکوراسیون | آرایش و زیبایی | آموزش
سوتین

موم گرم کن خشابی DEPILATORY HEATER

لایت مد بازدید : 897 1392/09/06 نظرات (0)

کرم های ضد آفتاب

 

 

کرم های ضد آفتاب

 

SPF مناسب کرم ضدآفتاب برای همه افراد 25 تا 30 است و کرم ضدآفتاب 30 spf با 90 هیچ فرقی ندارد.در استفاده از کرم ضدآفتاب باید به نوع پوست توجه ویژه شود.

 

به گزارش دلگرم؛ آفتاب علاوه بر فواید فراوان، دارای اثرات بدی هم روی پوست هست که مهم ترین این اثرات عبارت است از آفتاب سوختگی، تغییرات رنگ پوست، پیری پوست و سرطان پوست. برای جلوگیری از این عوارض می توان از روش های مختلفی از جمله خودداری از تماس غیر ضروری با آفتاب، به ویژه در فاصله ی زمانی 10 صبح تا 3 بعدازظهر، استفاده از کلاه و پوشیدن لباس های مناسب و نهایتا کرم های ضدآفتاب استفاده کرد.

 


 

دکتر عباس درجانی در گفتگوی اختصاصی با هدیه مهر ، ماهنامه پزشکی استان گیلان به سوالات زیر پاسخ گفت : داروهای ضد آفتاب چگونه عمل می کنند؟
از نظر نحوه ی عمل ، داروهای ضدآفتاب به سه گروه تقسیم می شوند:


1.    ضد آفتاب فیزیکی: این ضدآفتاب ها از موادی ساخته می شوند که باعث انعکاس و دفع نور تابیده شده به سطح پوست می شوند. مهم ترین این مواد عبارت اند از اکسید روی و دی اکسید تیتانیوم. این ضد آفتاب ها بسیار قوی اند اما وقتی به تنهایی استفاده می شوند یک لایه ی رنگی روی پوست تشکیل می دهند و لباس ها را رنگی می کنند، بنابراین مورد پسند اکثر افراد نیستند.


2.    ضدآفتاب های شیمیایی : این ضدآفتاب ها حاوی یک یا چند ماده ی شیمیایی هستند که این مواد اشعه ی تابیده شده به سطح پوست را به خود جذب و از آسیب پوستی جلوگیری می کند. مهم ترین موادی که در این ضد آفتاب ها به کار می روند عبارت اند از ترکیبات پاراآمینوبنزوئیک اسید ( PABA ) ، بنزوفنون و سینامات. این ضدآفتاب ها بی رنگ اند و باعث رنگی شدن لباس ها نمی شوند، بنابراین برای اکثر افراد قابل پذیرش هستند.


3.    ضدآفتاب های ترکیبی : در این ضدآفتاب ها از مواد فیزیکی و شیمیایی با هم استفاده می شود، در نتیجه قدرت شان افزایش می یابد و از لحاظ ظاهری نیز مورد قبول واقع می شوند.

 


 

قدرت و اثربخشی یک کرم ضدآفتاب به چه عواملی بستگی دارد؟
قدرت و اثربخشی یک کرم ضدآفتاب به توانایی آن در پیشگیری از آفتاب سوختگی ( پیدایش قرمزی پوست) بستگی دارد که این توانایی کرم ضد آفتاب به طور مختصر با سه حرف SPF ( عامل محافظ در مقابل نور آفتاب ) نشان داده می شود. هر چقدر شماره ی SPF یک کرم بیشتر باشد ، قدرت و توانایی آن بیشتر است، در حالی که کرم هایی که شماره ی SPF کمتر دارند قدرت و اثربخشی کمتری در مقابل نور آفتاب دارند.

 


 

یک کرم ضدآفتاب خوب باید چه خصوصیاتی داشته باشد؟


مهم ترین خصوصیات و نشانه های یک کرم ضدآفتاب خوب عبارت است از :


•    مقاومت در مقابل شستشو با آب یا تعریق
•    شماره ی SPF بالا و مناسب
•    طیف و میدان عمل وسیع به طوری که بتواند قسمت های مختلف اشعه ی ماورای بنفش را جذب کند
•    حساسیت زایی کم

 


 

آیا همه ی افراد باید از یک نوع کرم ضد آفتاب استفاده کنند؟
خیر، پوست انسان علاوه بر چرب، خشک و معمولی بودن، از نظر واکنش در مقابل نور آفتاب نیز به 6 نوع تقسیم می شود که نوع اول آن متعلق به افرادی است که موهای بور، چشمان آبی و پوست بسیار روشن و شفاف دارند، در حالی که نوع 6 در افراد سیاه پوست دیده می شود که پوست قهوه ای تیره رنگ یا سیاه دارند. در بین این دو نوع، پوست های حد واسط قرار دارند. هر چقدر پوست روشن تر باشد، حساسیت آن در قابل آفتاب بیشتر است و بنابراین باید از کرم های ضد آفتاب با شماره ی SPF بالا ( 30– 15) استفاده شود. ولی افرادی که پوست برنزه و تیره تر دارند می توانند از کرم هایی با شماره SPF پایین تر (15– 10) استفاده کنند. به خاطر مسائل گفته شده فوق بهتر است که در رابطه با انتخاب کرم ضدآفتاب مناسب با پزشک متخصص پوست مشاوره شود.


چه زمانی ازضد آفتاب استفاده می شود؟
برای اثربخشی بهتر دارو، کرم ضد آفتاب باید 30- 15 دقیقه پیش از تماس با آفتاب به صورت، پشت دست ها و سایر نواحی بدن که در تماس با نور آفتاب هستند مالیده شود و در صورت فراموشی این کار در اسرع وقت انجام گیرد.


پس از شستن یا پاک کردن با حوله، استفاده ی مجدد از ضدآفتاب توصیه می شود. حتی با وجود ضدآفتاب بهتر است از تماس طولانی مدت ( بیشتر از 2 ساعت ) با نور آفتاب خودداری شود ، چون مقدار کمی اشعه که به پوست می رسد در طولانی مدت می تواند باعث آسیب پوستی شود.

 


 

آیا در هوای ابری یا در داخل منازل نیز باید از ضد آفتاب استفاده کرد؟
قسمتی از اشعه ی ماورای بنفش آفتاب حتی در روزهای ابری نیز به سطح زمین می رسد و از طرف دیگر اشعه ی فوق می تواند از شیشه های معمولی عبور کند. بنابراین استفاده از کرم های ضدآفتاب در هوای ابری یا در داخل منازل نیز توصیه می شود.


آیا محافظت از آفتاب برای کودکان هم لازم است؟
امروزه ثابت شده است که اثرات سوء ماورای بنفش، تجمعی و طولانی مدت است و به مصداق « قطره قطره جمع گردد، وانگهی دریا شود » محافظت از آن باید از اوایل کودکی صورت گیرد. اصولا کودکان دارای پوست های حساس و ظریف هستند؛ بنابراین توصیه می شود که از تماس مستقیم شیرخواران تا 6 ماهگی با نور آفتاب خودداری شود. از 6 ماهگی تا 2 سالگی از کلاه های لبه دار ، لباس های مناسب، کرم های ضد آفتاب مناسب استفاده شود و پس از 2 سالگی نیز اقدامات محافظتی فوق از جمله استفاده از ضد آفتاب ها ادامه یابد.

 

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
بهترین های سایت

 مقالات آرایشی و بهداشتی

 آموزش آشپزی

 بخش مدل ها

 پزشکی و سلامت