loading...
لایت مد - مد و لباس | دکوراسیون | آرایش و زیبایی | آموزش
سوتین

موم گرم کن خشابی DEPILATORY HEATER

لایت مد بازدید : 47 1395/03/24 نظرات (0)

فواید حاملگی و مادر شدن روی سلامتی


فواید حاملگی و مادر شدن روی سلامتی

بچه‌دار شدن تجربه بسیار جالبی است، اما آیا می‌دانستید که حاملگی برای سلامتی شما مفید است؟ درست است که شما در این دوران زیاد می‌خوابید و خوردن صحیح و تناسب اندام داشتن در این دوره سخت است، اما فواید حاملگی و مادر شدن روی سلامت شما، دردسرهای این تغییرات دوره ای و موقت ( که با رشد فرزندتان کمتر می‌شوند ) را جبران می‌کنند.

در زمان حاملگی، با آزمایش‌های پیش از تولد، پزشک مطمئن می‌شود که بدن شما دارای سلامت کافی برای حامله شدن است یا خیر. که این آزمایش‌ها شامل معاینات ماهیانه برای بررسی کمبود ویتامین‌ها در بدن و یا پرسش‌هایی درباره عادت‌های زندگی مادر، مانند میزان غذا خوردن ( کم یا زیاد ) و.... ، است. بعد از تولد کودک‌تان، معاینات پس از زایمان به دلیل تغییرات در سیستم بدنی شما ضروری است و در نهایت، مراجعه منظم سالیانه به پزشک، به شما کمک می‌کند تا تناسب اندام خود را حفظ کنید و از فواید متعدد بچه دار شدن بهره ببرید. در زیر تعدادی از این فواید ذکر شده اند:

فواید حاملگی و مادر شدن روی سلامتی

۱- عادات ماهیانه راحت تر

مژده به خانم‌هایی که دردهای شکمی زیادی دارند: بچه دار شدن دردهای شما را در دوران قاعدگی کاهش می‌دهد. بسیاری از مادران متوجه شده اند که بعد از به دنیا آوردن فرزند اول‌شان، دردهای آنها در دوران قاعدگی بسیار کاهش یافته است و در مواردی کاملا قطع شده است.

خانم‌هایی که زایمان طبیعی دارند، کاهش درد بیشتری را نسبت به کسانی که سزارین شده اند، دارند. اگر دردهای شکمی شما بعد از زایمان بسیار زیاد باشند، حتما به پزشک خود مراجعه کنید چون در این موارد نیاز است که پزشک شما را بررسی و آزمایش‌هایی روی شما در زمینه بیماری‌هایی مانند التهاب لگن و یا اندومتریوز انجام دهد.

فواید حاملگی و مادر شدن روی سلامتی

۲- محافظت در مقابل سرطان سینه

مطالعات نشان داده است که علاوه بر حاملگی، شیر دادن به کودک نیز باعث کاهش خطر ابتلاء به سرطان سینه می‌شود. دو دلیل وجود دارد: اول این‌که، حاملگی بیشتر مساوی است با عادات ماهیانه کمتر که این مساله به نوبه خود باعث کم شدن تولید استروژن و پروژسترون می‌شود. این هورمون ها، که توسط تخمدان‌ها تولید می‌شوند، باعث تحریک رشد سلولی می‌شوند و خطر سرطان سینه را در خانم ها افزایش می‌دهد.

دوم اینکه تغییراتی که در سلول‌های سینه در زمان حاملگی و شیردهی به وجود می‌آیند، باعث مقاوم شدن آنها در برابر تبدیل شدن به سلول‌های سرطانی می‌شوند. فواید حاملگی بعد از ۳۰ سالگی کاهش می‌یابند و به این دلیل مادرهای بالای سی سال برای بهره مندی از مزیت ضد سرطان سینه بودن حاملگی و شیردهی، می‌بایست تا زمانی که ممکن است به کودکان خود شیر دهند. 

فواید حاملگی و مادر شدن روی سلامتی

۳- خطر کمتر ابتلاء به سرطان‌های دیگر

کاهش خطر سرطان سینه تنها مزیت ضد سرطانی بچه دار شدن نیست، تغییرات هورمونی‌ای که در دوران حاملگی و شیردهی رخ می‌دهند نیز باعث محافظت از بدن در برابر سرطان تخمدان و آندومتری می‌شوند. و هرچه حاملگی‌های بیشتری داشته باشید، بیشتر از این مزیت بهره مند می‌شوید. دانشمندان در مورد اینکه چگونه حاملگی خطر ابتلاء به سرطان‌های دیگر را نیز در بانوان کاهش می‌دهند، در حال تحقیق هستند.

محققان به این نتیجه رسیده اند که خانم هایی که دارای حداقل سه فرزند هستند، در مقایسه با مادرانی که صاحب یک یا دو فرزند هستند، تا ۳۲ درصد کمتر احتمال ابتلاء به انواع سرطان‌های ریه را دارند.

تحقیق دیگری نشان داده است که داشتن پنج فرزند یا بیشتر، خطر سرطان روده بزرگ را در دوران یائستگی و بعد از آن کاهش می‌دهد. البته در این زمینه نیاز به تحقیقات بیشتری است، پس فکر نکنید که نیاز است فرزندان زیادی داشته باشید تا فواید حاملگی را در سلامت خود به حداکثر برسانید.

هنوز هم بهترین راه برای کاهش خطر سرطان ریه، سیگار نکشیدن است. برای پیشگیری از سرطان روده بزرگ، وزن متناسب داشته باشید، فعالیت داشته باشید، زیاد سبزیجات بخورید و از خوردن مشروبات الکلی اجتناب کنید. 

فواید حاملگی و مادر شدن روی سلامتی

۴- قلب سالم تر

بیماری‌های قلبی بزرگترین قاتل خانم ها در امریکا هستند، اما تحقیقات نشان داده است که خانم‌های مسنّی که دارای فرزندان کم هستند و یا هیچ فرزندی ندارند، در مقابل کسانی که چهار فرزند یا بیشتر دارند، دو برابر بیشتر بر اثر سکته قلبی از دنیا می‌روند.  محققان بر این باورند که استروژن زیادی که در بدن خانم های باردار وجود دارند، می‌توانند از دست دادن این هورمون را در دوران یائستگی جبران کنند.

نکته قابل توجه این است که کمبود استروژن منجر به بروز ناراحتی قلبی می‌شود. نظریه دیگری که در این زمینه وجود دارد این است که زیاد بودن تعداد اعضای خانواده،  باعث کاهش خطر ابلاء به بیماری‌های قلبی می‌شود و این بدین خاطر است که در خانواده‌های پرجمعیت حس حمایت و همدلی بیشتری وجود دارد. 

حداقل هفت ماه شیر دادن به هر کودک، می‌تواند خطر بیماری‌های قلبی و همچنی دیابت و فشار خون را کاهش دهد.

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
بهترین های سایت

 مقالات آرایشی و بهداشتی

 آموزش آشپزی

 بخش مدل ها

 پزشکی و سلامت